SKS nyhedsbrev august 2024.

De lyse nætter er ovre for denne gang, og de fleste tursejlerne er ved at vende hjem efter forhåbentlig mange gode sømil på loggen.
Inden sommerferien fik vi afholdt den traditionelle St.Hans fest med grill ved Juniorhuset og bål på Tangen. Det var en hyggelig og smuk aften.
Ugen efter holdt vi Mand-over-Bord øvelse under kyndig vejledning af 2 instruktører fra Ishøj Sejlklub. Efter en kort gennemgang af lidt teori, var vi 15 personer fordelt på 4 både, som tog ud på bugten for at prøve teorierne af i praksis. En enkelt "vandhund" sprang i vandet fra den ene båd, og han blev heldigvis reddet op i båden igen - flere gange. Vi andre måtte nøjes med at hente vanddunke og fendere op igen. Efterfølgende i klubhuset var der bred enighed om, at det var et meget lærerigt arrangement. Tak for det:-)
Klublivet har kørt på lavt blus hen over sommeren, selvom SejlSammen har været afholdt hver torsdag. Skolebåden Frk. Jensen var med de første gange, men under en rebet hjemtur lød der et brag; styrbord røstjern var rustet og knækket! Ingen kom noget til, men besætningen var - forståeligt nok - lidt chokeret. Vi har forhørt os, om forsikringen dækker reparationen - men nej. Heldigvis har vi mange talenter blandt medlemmerne. En smed og nogle handymænd har lovet at skifte røstjernet, selv om det varer lidt, før de har tid. Håbet er, at Frk. Jensen er klar igen til klubbens fødselsdag d. 15. September. (Se nedenfor)
D. 23. - 25. august har vi den årlige klubtur til venskabshavnen Klagshamn . Her er det meningen, at vi skal lege på, med og i vandet; så vi regner med, at vejrguderne er samarbejdsvillige. Har du “vandlegetøj”, dykkerudstyr, våddragt, gummibåd, SUP eller drone, så tag det med. Klubben giver eftermiddagsdrink. Du sørger selv for den øvrige forplejning. Tilmelding via hjemmesiden senest tirsdag d. 20. aug.

Selvom SKS er en sejlklub, så er det ikke alle arrangementer, som handler om at sejle. Vi laver jo også sociale arrangementer. D. 2. og 9. september handler det om at være med til at samle havtorn, så vi sammen kan lave en skøn marmelade, der bringer smagen af vores lokale natur helt ind i køkkenet. Tilmelding er ikke nødvendig, men se hjemmesiden om detaljerne for dette arrangement.

Fødselsdagsfesten er årets store fest i klubben. Vi har lagt et omfangsrigt program:

Vi tyvstarter festlighederne med natsejlads fredag d. 13. september kl. 19.30 i klubhuset. Efter en kort snak og fordeling i bådene, sejler vi ud i det magiske mørke. Har man ikke prøvet natsejlads før, er dette en oplagt mulighed for at prøve det sammen med andre, som har erfaringen. Om vi ser stjerneskud, nordlys, morild eller månestribe må tiden vise.
Når vi kommer sent hjem, er der varm suppe i klubhuset. Mange vil sikkert overnatte på båden, så lørdag d. 14. september er der fælles morgenmad kl.9.
Ved 11-tiden er der kapsejlads - ikke i egen båd, men i optimistjoller! Der er flotte præmier på spil, så det skal nok blive sjovt for både sejlere og tilskuere.

Efter kapsejladsen er der - traditionen tro - grillpølser ved Juniorhuset.

Om aftenen er der en dejlig festmiddag på 1. sal. Her får du velkomstdrink, en 3-retters menu, drikkevarer ad libitum, kaffe mm samt muligheden for en svingom med resten af klubben for 270 kr. pr. næse, så husk at sætte kryds i kalenderen.

Tilmeldinger til de enkelte dele af fødselsdagsfesten - eller det hele - på hjemmesiden senest d. 8. september.

Sluttelig skal det nævnes, at efterårets VHF-kursus er ved at være fuldt (8). Heldigvis er der allerede et nyt kursus på vej til januar; de første 3 har allerede tilmeldt sig.

SKS er klubben, hvor vi hjælper hinanden. Har du ideer til aktiviteter, eller blot tid til at give en hånd med ved en enkelt lejlighed, så hold dig ikke tilbage, men skriv til bestyrelsen/aktivitetsudvalget - eller sæt kryds i “hjælper-boksen” ved tilmelding.

Vi ses på havnen.

Michael Toft